15 tips:

Slik markedsfører du boken din smart

– uten å knuse sparegrisen

Ok, så hva betyr det å markedsføre sin egen bok?
Det betyr rett og slett å bringe den til markedet  – legge den ut på torget. Hvordan gjøre den mest mulig appetittvekkende, og vekke folks interesse, så de faktisk kjøper produktet?

Det skal vi snakke mer om i denne artikkelen. Men først er det viktig å gjøre boken så god som overhodet mulig. Ikke hopp over de viktige leddene i prosessen – la boken ose av kvalitet. Da er du et godt stykke på vei.

Lurer du på hvordan du gjør boken best mulig? Les vår miniguide her:

Slik skaper du en helstøpt bok – uten et forlag i ryggen

Når denne viktige jobben er gjort skal boken ut i verden, og møte fleste mulig lesere.

Nei, det holder ikke å tenke at "dersom boken er god nok, så blir den lest". Da risikerer du at den blir en godt skjult skatt. Det er dumt, når du har brukt så mye tid på den.

Viktig! Mange tror at forlaget tar seg av alle markedsføringen når du er på et forlag. Det stemmer ikke. Forlaget forventer at du gjør mye jobb med din egen bok, og på den måten stiller du ganske likt som en indieforfatter. Forskjellen er at du må finansiere boken selv. Til gjengjeld bestemmer du alt selv, og eier rettighetene til eget verk. 

Så, hvordan markedsføre boken din best mulig? Her er 10 nyttige punkter:

1. Start tidlig med å tenke markedsføring.

En vanlig feil er å begynne å tenke markedsføring når boken er sluppet. Begynn mye før! Bygg forventning, ta leserne med i prosessen fra idé til ferdig bok, la dem føle et visst eierskap til både deg og den fremtidige boken, skap nysgjerrighet. Da er sjansen større for at  de trykker på "bestill"-knappen når boken endelig er på markedet.

Tips! Vær personlig i tonen. Vi kjøper lettere produkter av mennesker vi føler at vi kjenner – dette har hovedsakelig med tillit å gjøre. Snakk med følgerne dine, vis frem ansiktet ditt, by på deg selv.

2. Finn bokens målgruppe.

Hvem skriver du for? Det er et viktig spørsmål å stille seg, uansett hvilken sjangre du skriver i. Hvis du tenker at du skriver for  barnebarna, bestemor, naboen og kollegaen din er sjansen stor for at du ikke treffer noen. Se heller for deg en drømmeleser. Hvilket menneske er dette? Hvem kan ha spesiell glede eller nytte av å lese nettopp din bok? 

Jo bedre du kjenner drømmeleseren din, desto mer målrettet og effektiv kan du være i markedsføringen.

NB! Selv om Harry Potter-serien traff mennesker i alle aldre og kategorier, så begynte forfatteren med en spiss definisjon. Det skulle være gutter innenfor en viss aldersgruppe. Serien traff så det sang – også utenfor målgruppen. Når du sikter smalt treffer du, paradoksalt nok, ofte bredere.

3. Lag en konkret plan for hvordan du skal nå potensielle lesere.

Hvordan skal du treffe denne målgruppen? Her er du nødt til å gjøre litt research, og prøve deg frem.

Mange er stresset fordi de tenker de må være på "alle" kanaler på en gang – TokTok, Instagram, Facebook, YouTube.

Det trenger du ikke. Det viktigste er å være der du selv er mest komfortabel med å dele. Og så er det selvsagt en fordel om det er der målgruppen liker seg best også. Skriver du for ungdom er det selvsagt en fordel å være på TikTok, selv om det kanskje ikke er der du liker deg best. Prøv deg frem, og ikke vær redd for å gi deg selv en utfordring.
Ikke deg selv, boken din. Øve, samme tonefallGratis webinarer

Legg gjerne en røff plan for hva du skal dele når, og ta dem med på resten. 

Ikke bare snakk om boken sin, eller bare be om at folk skal bestille den, det virker masete og desperat. Del innhold av verdi, gjerne noe rundt boken, og ha som mål å lage innhold som engasjerer.

4. Ikke glem live-arrangementer!

Delta på litterære arrangementer og messer: Litterære arrangementer og bokmesser er flotte muligheter for å markedsføre boken din og møte potensielle lesere og bransjefolk. Finn arrangementer i ditt område eller nasjonalt, og søk om å delta som utstiller, foredragsholder eller deltaker. Bruk disse arrangementene til å nettverke, signere bøker, dele ut markedsføringsmateriell og generere interesse rundt boken din.

Foredrag er også topp, spesielt hvis du skriver sakprosa, eller om et tema du kan mye om. 

Si ja til alt i starten, så kan du heller tillate deg å velge mer når du har etablert deg mer som forfatter.

Tips! Hvis du skal gjøre noe live, og det er lurt, som et litterært arrangement eller foredrag, kan det være lurt å gjøre dette i god tid. Da er du sikret at du får leid lokale, biblioteket er ledig, arrangementet ikke er fullbooket etc.

5. Lag en appetittvekkende nettside.

En enkel forfatter-nettside er en rimelig og smart investering. Prøv å lage den så oversiktlig, appetittvekkende og levende som mulig. 

Ta med informasjon om deg selv, boken, utdrag, anmeldelser, invitasjon til arrangementer og lenker til kjøp. Kanskje du skulle ha en blogg på nettsiden også, der du kan engasjere leserne og bygge opp en tilhengerskare?

Dette kan være nyttige artikler om for eksempel skriveprosessen, utdrag fra boken, skrivetips eller intervjuer med andre forfattere eller fagpersoner. Dette kan også  gi deg autoritet innenfor ditt område, spesielt hvis du skriver sakprosa.

6. Bygg en e-post liste.

Mange tenker e-post er gammeldags, men fakta er at dette fremdeles er en supereffektiv markedsføringskanal – som mottakeren ofte leser og opplever personlig. Du kan for eksempel gi dem noe av verdi mot at de legger igjen e-postadressen sin. Kanskje sender du et lengre utdrag av boken din, for eksempel, eller dine aller beste skrivetips.

NB! Ikke send reklamemail for boken din nonstop. Gi mest mailer av verdi, for eksempel invitasjoner til gratisarrangement og tips. Så kan du gi dem spesialtilbud på boken, for eksempel en ekstra god pris, en signert utgave med gratis frakt eller lignende.

7. Send info og bok til bloggere, presse og bokhandlere.

Send pressemelding til media, og info om boken til bloggere og bokhandlere, i god tid før boken kommer. Husk at pressen, spesielt magasiner, ofte er ferdigproduserte mange måneder i forveien. 

Gi gjerne et gratiseksemplar til bloggere, bokhandlere og presse – send boken fysisk, med en personlig hilsen. 

Aldri bli irritert hvis de ikke skriver om boken, eller sett dette som et krav, det skaper bare irritasjon. Vær ydmyk og høflig.

Tips! De fleste ønsker boken fysisk, fremfor en PDF. Da er sjansen større for at de åpner boken, blar litt i den, tar bilde av seg selv med den, eller tar bilde av boken alene.

Ønsker du en mal på pressemelding? Legg igjen e-postadressen din, så sender vi den rett til deg:

Slik skriver du en appetittvekkende pressemelding

8. Bruk penger på gode og målrettede annonser

Sosiale medier er fint for å nå ut – men de er mer kyniske enn før. Det er ikke lenger like enkelt å nå ut med gratis innhold. Derimot kan du virkelig få fart på sakene hvis du investerer noen kroner i annonsene. Det trenger ikke være mye, men litt ekstra på noen relevante innlegg. Husk å sikte deg inn mot målgruppen, og kom gjerne med et godt tilbud – for eksempel et gratiswebinar eller en signert bok med fri frakt.

9. Bli med i relevante skrivegrupper.

Det er lurt å bli med i en skrivegruppe der forfatterne kommer sammen for å dele og gi tilbakemelding på hverandres arbeid. Dette gir deg muligheten til å forbedre dine skriveferdigheter, få konstruktive tilbakemeldinger og utvide din forståelse av skriveprosessen. Vi har dette hos oss: 

Bli med i forumet her (gratis)

10. Fortsett å bygge opp indie-karrieren!

For å bygge videre på suksessen og opprettholde leserinteressen, bør du holde dialogen med følgerne og leserne dine, også mellom bokutgivelsene. Legg ut nytt innhold på plattformene dine, gi dem noe av verdi, svar på spørsmål og hold kontakten. Da er sjansen større for at du får en trofast leserskare – som stadig vokser.

Håper dette var nyttig!

Hilsen Kristine,

Rektor, forfatter og skrivementor

>