Hvordan kan du markedsføre deg som indieforfatter

– og hva kan vi hjelpe deg med?

Som indieforfatter har du mange muligheter til å markedsføre boken din. Dette er noen eksempel:


  1. Nettside og blogg: Lag en profesjonell nettside eller blogg, som handler om deg som forfatter og boken din. Her kan du dele informasjon om deg selv og dine skriveprosjekter, dele bokutdrag, og kommunisere direkte med leserne dine.
  2. Sosiale medier: Bruk plattformer som Facebook, Instagram, Twitter og TikTok for å skape engasjement hos   leserne, dele oppdateringer og kommunisere med dem. Velg en eller flere kanaler du er komfortabel med, du trenger ikke være overalt. Bygg forventning til boken, og gi leserne en grunn til å følge deg: Vær underholdende, eller gi dem verdifull informasjon, og la boken være en indirekte del av dette. Husk å dele fra skriveprosessen, vis bokomslaget, send info om fremtidige boksigneringer, del anmeldelser og annet relevant innhold.
  3. E-post: E-postlister er fremdeles en av de mest effektive måtene å markedsføre et produkt på. Bygg en e-postliste ved å tilby leserne muligheten til å abonnere på nyhetsbrevet ditt (for eksempel). Send jevnlige oppdateringer, innhold av verdi, nyheter om kommende utgivelser – og tilby alltid leserne spesielle tilbud og rabatter. Det skal føles verdifullt og eksklusivt å være på denne listen!
  4. Boksigneringer og andre arrangementer: Delta på alt du kan av boksigneringer, forfatterarrangementer og litteraturfestivaler for å få kontakt med potensielle lesere og markedsføre boken din. Terskelen for å kjøpe et produkt er lavere når man har møtt noen personlig – dette har med tillit å gjøre. På arrangementene får du også muligheten til å bygge nettverk med andre forfattere og folk fra bokbransjen.
  5. Anmeldelser og omtaler: Send kopier av boken din til bokbloggere og litteraturanmeldere og be vennlig om en ærlig anmeldelse eller omtale. Gode omtaler og anmeldelser kan ha mye for salget, og dette bør du bruke for alt det er verdt. Det  er vanskeligere å få litteraturanmeldelser enn før, så sats sterkt på bokbloggere.
  6. Samarbeid med andre forfattere: Det kan være smart å samarbeide med andre forfattere, og gjerne indieforfattere, for å promotere hverandres bøker. Dere kan for eksempel skrive gjesteinnlegg på hverandres blogger, intervjue hverandre, ha felles markedsføringskampanjer eller komme med anbefalinger til leserne.
  7. Bookstagram, booktok og booktubing: Engasjer deg med bokelskere på plattformer som Instagram, TikTok og YouTube. Del bilder av boken din, lag bokrelaterte videoer eller delta i litterære diskusjoner for å få kontakt med potensielle lesere.
  8. Lokal presse og generell medieomtale: Send pressemeldinger til aviser, magasiner og radiostasjoner. Lokal presse er viktigst, og trolig mest aktuell. Husk at media får veldig mange pressemeldinger i løpet av en uke, så sørg for at din skiller seg ut. Hva er spesielt med denne boken, og hvordan kan media lage en god artikkel eller et bra innslag, basert på innholdet? Vinkle gjerne på bokens spesielle tema, og ikke boken selv (det er ingen nyhet i seg selv, med mindre du er Jo Nesbø).
  9. Betalt annonsering: Vurder å investere i betalt annonsering på plattformer som Facebook, Instagram og TikTok. Definer målgruppen godt på forhånd, så er det enklere å finne riktig plattform og vikling på annonse. En god annonse trenger ikke å koste mye, og vil øke synligheten og rekkevidden til boken.
  10. Bokhandlere. Ta gjerne direkte kontakt med aktuelle bokhandlere og spør om de vil ta inn boken din. Personlig oppmøte er alltid smart, så start gjerne med de lokale.

Husk at det tar tid å bygge seg opp som forfatter, og det krever en innsats å markedsføre en bok – i vrimmelen blant mange. Vær tålmodig og målrettet i prosessen, og tenk kreativt og nyskapende.


Trenger du hjelp med markedsføring av boken din? Ta kontakt med oss her:


Ja, jeg vil gjerne ha en uforpliktende prat om markedsføring


"Ingen kommer på folkemunne om han ikke hjelper til selv".

Dansk ordtak

Markedsføringstjenester

Experience the thrill of a lifetime with our latest page-turner

Lite

price by agreement

Medium

price by agreement

Pro

price by agreement

>